Historien om onlinespel eller så kallade multiplayer-spel går tillbaka så långt som till slutet av 1970-talet. Framstegen började med skapandet av brädspelet Dungeons and Dragons som även var världens första RPG (rollspel). Runt samma tidpunkt som Dungeons and Dragons tog fart släppte NASA sitt första spel vi känner idag som Maze eller Maze Wars som till idag anses vara världens första First Person-shooter (FPS). Med ökning av populariteten för spel kom det välkända företaget Atari att släppa multiplayer spelet Pong.
Uppkomsten av World Wide Web
Det vill inte vara förens tidigt 90-talet som tillgången till internet som vi känner det idag eller the world wide web (www) skulle uppstå. Med den tekniska utvecklingen av internet och datorer börjar vi även se flera försök att ansluta spel till internet. I 1993 släpptes Pathway to Darkness som utvecklades av Bungie och blev den stora introduktionen till LAN-parties (local-area network) och är fortfarande mycket populärt idag där vi bland annat har Dreamhack vars är Sveriges största lan-evenemang.
Inom kort ville spelet Doom ta världen med storm som ett first-person shooter spel där du kunde spela “deathmatch” läge mot andra spelare över nätverket. Efter lanseringen av Doom såg vi även RPG genren slå genom med spelet Warcraft som utvecklades av Blizzard och är till denna dag ett av de största online-spelen.
I löpet av 90-talet vill flera försök på online RPG och online FPS spel släppas som bland annat består av Quake, Unreal Tournament, Everquest och Ultima Online. Ett annat segment som även började gå från landbaserade spel till online är även casinon där fler och fler spelbolag.com börjar utforska möjligheterna med nätcasino.
IT-bubblan boomar
I början av 2000-talet är när vi börjar se multiplayer-spel verkligen växa och bokstavligen talat revolutionera spelupplevelsen över nätet. Utvecklare av konsoler som SEGA, Sony och Microsoft Xbox börjar integrera möjligheten för att koppla upp sig till internet. Vid lanseringen av Xbox 360 i 2005 var online-multiplayer-spel i princip en helt normaliserat och integrerad del av spelupplevelsen.
Nuförtiden är det svårt att tänka sig ett datorspel utan möjligheten till att spela över nätverket. Inte nog med att många spel som släpps idag har någon form av en online komponent som väsentligt förbättrar spelupplevelsen och interaktiviteten. Men vi ser ofta även renodlade online-spel såsom World of Warcraft, Counter-Strike: Global Offensive eller DOTA 2 bli allt mer och mer normalt för varje år som går.
Mobila spel över internet
År 2007 markerar året som smartphones började bli populariserade. Med tillgängligheten av en mobil-enhet och möjlighet till att koppla upp sig till internet med mobilen började fler spelbolag lägga fokus på att utveckla mobilspel till Android och Iphone telefoner. Mobilspel har tagit världen med storm och dragit online-spel till en helt annan nivå. Den kanske största titel som någonsin lanserats till mobil är spelet Angry Birds, som estimerades att ha tjänat spelbolaget Rovio 200 miljoner dollar 2012.
Framtiden av online-spel
I korrelation med utvecklingen av teknologi och tillgängligheten till billig elektronik i hela världen vill det bli intressant att se vart utvecklingen leder. Vi ser bland annat företag som Oculus jobba med utvecklingen av VR (virtual-reality) och även om vi är i relativt tidiga faser i utvecklingen så ser vi redan nu flera spelbolag kolla på VR-teknologi som det nästa stora som kommer ta online-spel till nästa nivå.